Παρασκευή, 4 Ιουλίου 2008

Ο Μύθος των «καθαρών» diesel αυτοκινήτων….





Δεν είναι μια ούτε δύο οι φορές που πέφτουν στα χέρια μας περιοδικά και εφημερίδες που μιλάνε για την καθαρότητα των αυτοκινήτων με κινητήρες diesel και τις «αναχρονιστικές» πολιτικές που ακολουθεί το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.. Είναι πάρα πολλές αυτές οι αναφορές και τις περισσότερες φορές από έγκριτους δημοσιογράφους.

Η πραγματικότητα, όμως, είναι πολύ διαφορετική και αυτό γεμίζει για ακόμα μια φορά, πολλά ερωτηματικά για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο τύπος στην Ελλάδα.

Φεύγοντας από την επιφάνεια και ψάχνοντας λίγο περισσότερο, όσον αφορά την ρύπανση που προκαλούν τα αυτοκίνητα diesel σε σχέση με αυτά της αμόλυβδης βενζίνης, τα αποτελέσματα είναι αποκαλυπτικά και δείχνουν ότι αυτό που ακούγεται τόσο έντονα είναι απλά η μισή αλήθεια.

Ποια είναι όμως η υπάρχουσα κατάσταση?

Είναι αλήθεια ότι ο τρόπος λειτουργίας των κινητήρων diesel τα τελευταία χρόνια έχει βελτιωθεί σημαντικά. Κινητήρες, όπως, οι TDI του VW Group, οι HDi της Peugeot και οι νέας γενιάς κινητήρες diesel της BMW και της ΤΟΥΟΤΑ, δεν έχουν καμία σχέση με αυτούς που υπήρχαν στο παρελθόν ή ακόμα και τώρα με αυτούς που είναι διαθέσιμοι από κάποιους άλλους κατασκευαστές. Ο τρόπος καύσης έχει βελτιστοποιηθεί και οι ρύποι και τα καυσαέρια που αυτοί εκπέμπουν έχουν μειωθεί σημαντικά ώστε να πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές EURO 5 (PM: 5mg/km και NOx:180mg/km για τα diesel) που θα εφαρμοστούν σε όλη την Ευρώπη από το 2009 (σημείωση: σε ορισμένες χώρες ήδη εφαρμόζονται ορισμένες από τις προδιαγραφές που περιλαμβάνει το EURO 5).

Παρόλα αυτά, όμως, τα περισσότερα diesel θα παραμείνουν πιο ρυπογόνα από τα βενζινοκίνητα μέχρι την καθολική εφαρμογή του EURO 5. Όταν λέμε όμως ότι ένα αυτοκίνητο είναι «ρυπογόνο», εννοούμε ότι εκπέμπει περισσότερα μικροσωματίδια (particulate matter - PM) και περισσότερα οξείδια του αζώτου (nitrogen oxides - NOx). Εκεί που όντως υπερτερεί το diesel είναι στις εκπομπές διοξείδιο του άνθρακα CO2. Τα PM και τα NOx είναι συνδεδεμένα με τον τρόπο καύσης του καυσίμου ενώ το CO2 είναι άμεσα συνδεδεμένο με την κατανάλωση καυσίμου. Τα αυτοκίνητα diesel καίνε λιγότερο καύσιμο και για αυτό παράγουν λιγότερο CO2 αλλά επειδή το diesel καίγεται με αυτανάφλεξη παράγουν περισσότερα PM και περισσότερα NOx και αυτό είναι φυσική και δεν αλλάζει. Αυτό που αλλάζει, όμως, είναι ο τρόπος επεξεργασίας, των καυσαερίων από το σύστημα της εξάτμισης, που όμως ακόμα δεν έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο, στα περισσότερα αυτοκίνητα, ώστε να μειωθούν τα PM και τα NOx σε τέτοιο βαθμό ώστε να είναι ίσα με αυτά της βενζίνης. Άρα για να το πούμε πολύ απλά, τα diesel καίνε λιγότερο και επομένως παράγουν λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου ενώ εξαιτίας του τρόπου καύσης του καυσίμου και της υπάρχουσας τεχνολογίας επεξεργασίας των καυσαερίων, παράγουν περισσότερο καρκινογόνα σωματίδια και δηλητηριώδη αέρια.


Έτσι, στην Ελλάδα δεν πρέπει να επιτραπεί όπως-όπως η κυκλοφορία των diesel και να επιβαρύνουμε περισσότερο την ήδη κακή ποιότητα του αέρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, που κύρια αιτία είναι τα μικροσωματίδια. Αλλά αυτό που πρέπει να γίνει, είναι να υιοθετηθεί όσο πιο νωρίς γίνεται το EURO 5 και όχι να καθυστερήσει όπως έγινε με το EURO 4. Αν τελικά υιοθετηθούν οι αυστηρές προδιαγραφές , η απελευθέρωση των diesel σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα είναι απλά τυπική υπόθεση καθώς αυτά τα αυτοκίνητα θα είναι το ίδιο «καθαρά» με τα βενζινοκίνητα, όσον αφορά τα μικροσωματίδια (σημείωση: το ΝΟx θα παραμένει ψηλότερο, αλλά αυτό δεν επιβαρύνει το φωτοχημικό νέφος, που μέχρι στιγμής αποτελεί το βασικό αίτιο της απαγόρευσης).

Η υιοθέτηση του EURO 5, θα υποχρεώσει όλους τους εισαγωγείς αυτοκινήτων να εισάγουν μόνο αυτοκίνητα αυτών των προδιαγραφών και όχι ότι να ναι όπως γίνεται στις άλλες αναπτυσσόμενες χώρες.

Το σημαντικότερο όλων, είναι να έχουμε πολιτική για το περιβάλλον που να βασίζεται σε επιστημονικά κριτήρια και όχι απλά στις εντυπώσεις και σε αυτό μπορούμε να βοηθήσουμε και εμείς οι πολίτες αν είμαστε σωστά ενημερωμένοι και έχουμε λογικές απαιτήσεις από τις κυβερνήσεις μας.

Πηγή για τις προδιαγραφές: http://www.euractiv.com/en/transport/euro-5-emissions-standards-cars/article-133325

Υ.Γ.: Έτσι για να βλέπουμε κιόλας πόσο κακό κάνουμε στο περιβάλλον, πολλαπλασιάστε την μέση κατανάλωση βενζίνης (l/100km) που έχει το αυτοκίνητό σας επί 23,2 και θα βρείτε πόσα g/km CO2 εκπέμπετε (αν έχετε diesel πολλαπλασιάστε την κατανάλωση επί 26,3)

Ενδεικτικά, το “καθαρότερο” αυτοκίνητο στην αγορά το Toyota Prius έχει CO2: 104g/km και το Porsche Cayenne turbo CO2: 358g/km. Όσο για τα σωματίδια και τα οξείδια του αζώτου αυτά είναι διαθέσιμα μόνο στα προσπέκτους.

2 σχόλια:

ΘΕΜΟΣ είπε...

αμ μπραβο!

κατα ποσο δε στο ελλαντα που ΔΕΝ υπαρχει περιπτωση κανενας να ασχοληθει με την αλλαγη των φιλτρων (βλεπε επαγγελματιες). και ποιος δεν εχει δει ταξι να "φτυνει" μαυριλα απο την αθλια συντηρηση.

καλυτερα να επιτραπουν τα γαϊδουρακια στην αθηνα γιατι για diesel δεν ειμαστε ετοιμοι. ουτε καν για υβριδικα δεν ειμαστε που πολλα απο αυτα εχουν βενζινοκινητα μοτερ πολλων κυβικων, ουτε βεβαια για ηλεκτρικα διοτι ο τροπος που παραγεται στην ελλαδα το ρευμα ειναι ακομα πρωτογονος και ιδιαιτερα ρυπογονος.

Ανώνυμος είπε...

Από ποια περιοχή τραβήχτηκε η φωτογραφία;

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...