Πέμπτη 22 Μαΐου 2008

Πανεπιστήμιο ώρα..." -1"!




Τις τελευταίες μέρες διαβάζοντας τα δημοσιεύματα των περισσοτέρων εφημερίδων, που δεν ασχολούνται με την Καλομοίρα, γυρνάνε έντονα στο μυαλό μου οι μέρες που περνούσα πριν λίγα χρόνια στο πανεπιστήμιο!

Ακόμα και το μελάνι των δημοσιογράφων μυρίζει ένταση και δυναμισμό.

Βλέπετε η αύρα της ζύμωσης μέσα στα πανεπιστήμια δεν μπορεί να αφήσει ανεπηρέαστο κανέναν…εκεί κατά ένα τρόπο χτυπά η καρδιά του μέλλοντος της Ελλάδας.

Δεν είναι εύκολο να μιλά κάποιος για τα πανεπιστημιακά αν δεν είναι φοιτητής γιατί πολύ δύσκολα θα καταλάβει κανείς τον τρόπο ζωής, τις αναζητήσεις και τις ανησυχίες που έχει ένας φοιτητής.

Αυτό, όμως, είναι γενικός κανόνας…γιατί αυτή τη στιγμή συμβαίνει κάτι παράδοξο!

Οι φοιτητές και από την άλλη οι καθηγητές είναι αυτοί που δεν μπορούν να καταλάβουν την κοινωνία!

Η πανεπιστημιακή κοινότητα, που πάντα ήταν η ατμομηχανή της κοινωνίας, αδυνατεί να αφουγκραστεί την κοινωνία και να τρέξει πιο γρήγορα στο μέλλον.

Τη συγκεκριμένη στιγμή βιώνουμε σαν κοινωνία μια από τις μεγαλύτερες ανακατατάξεις στα χρονικά των πανεπιστημίων. Σίγουρα υπήρξαν πολύ πιο κρίσιμες στιγμές στον έως σήμερα βίο τωνν πανεπιστημίων αλλά η συγκεκριμένη έχει την εξής μοναδικότητα: το πανεπιστήμιο δέχεται την επίθεση εκ των έσω. Αυτό που αφήσαμε σαν κοινωνία τόσα χρόνια να επωαστεί και να γιγαντώσει μας χτυπάει τώρα την πόρτα!

Η ασυδοσία, η έλλειψη σεβασμού και η έλλειψη δομών και οργάνωσης είναι αυτά που επώασαν ένα πρόβλημα για τα πανεπιστήμια και ένα καρκίνωμα στην κοινωνία.

Τα πανεπιστήμια όσο και αν εθελοτυφλούσαμε τόσα χρόνια, δεν μπορούσαν να απέχουν από την επικρατούσα κατάσταση στην κοινωνία μας!

Η ελευθερία που τόσο μας έλλειψε τα προηγούμενα χρόνια, έγινε ασυδοσία. Καταργήθηκε κάθε μορφή ιεραρχίας, απαξιώθηκαν όλα τα αξιώματα και οι θεσμοί και καταργήθηκε κάθε μορφή ελέγχου! Έτσι και στα πανεπιστήμια οι διαδικασίες αξιολόγησης εσκεμμένα απαξιώθηκαν και αντικαταστάθηκαν από μεροληπτικές «διαδικασίες κρίσης»! Ανίκανοι διείσδυσαν στην ακαδημαϊκή κοινότητα και οι φοιτητές βλέποντας την ψυχή του πανεπιστημίου να απαξιώνεται αντέδρασαν. Αυτή τους η αντίδραση, αν και ξεκίνησε με θετικά κίνητρα, ήταν η αρχή του τέλους για τα πανεπιστήμια!

Οι καθηγητές που μπήκαν στα πανεπιστήμια εκμεταλλευόμενοι την ανυπαρξία αξιολόγησης και «χρησιμοποιώντας απλά ένα μπάρμπα», κατέλαβαν θέσεις από τις οποίες ακόμα και «η μπουλντόζα του Έβερτ δεν τους κουνούσε». Θέλοντας να σιγουρέψουν τη θέση τους αλλά και για να είναι ισχυροποιήσουν τη θέση τους σε περίπτωση που δεχόντουσαν πίεση από την κοινωνία, προσέγγισαν και συμμάχησαν με κάποιους «αντιδρώντες» φοιτητές, αυτούς που αντιδρούσαν απλά για να αντιδράσουν και έτσι δημιουργήθηκε το λεγόμενο «κατεστημένο των πανεπιστημίων».

Το κακό ήταν ότι την εποχή που αυτό ξεκίνησε κανένας δεν τόλμησε να το ακουμπήσει, καθώς η κοινωνία δεν άφηνε κανέναν να ακουμπήσει την «ελευθερία» της και έτσι το «κατεστημένο» ως μέρος της «ελευθερίας έκφρασης» και του «ασύλου» δεν ελέγχθηκε ποτέ. Ο ρόλος των κομμάτων σε αυτό δεν ήταν αθώος. Χρησιμοποίησαν αυτό το φαινόμενο είτε πολιτικά, για να δηλώσουν κατά καιρούς λίγο πιο αριστεροί από ότι ήταν είτε το χρησιμοποίησαν μικροκομματικά ώστε να δημιουργήσουν μια δεξαμενή άντλησης ψήφων ή για να προχωρήσουν δικά τους συμφέροντα εντός του πανεπιστημίου .

Σήμερα, αυτό το «πανεπιστημιακό κατεστημένο» έχει απλώσει τα πλοκάμια του παντού μέσα στα πανεπιστήμια και έχει εγκαθιδρύσει την ασυδοσία ως κυρίαρχο ιδανικό, το ουρλιαχτό ως μέσο διακίνησης ιδεών, τον τσουμπουκά ως μέσω επιβολής της ανομίας και τέλος τη «συναδερφική αλληλεγγύη» ως μέσω ελέγχου.

Αποτέλεσμα αυτών, μερίδα ακαδημαϊκών συνασπισμένοι με φοιτητές να προβαίνουν στα εξής «πρωτοποριακά»:

«αντίσταση στην επιβολή του νόμου», «παρακώλυση εκλογικής διαδικασίας», «λήψη αποφάσεων από μειοψηφίες» και «φίμωση ανθρώπων».

Το απαισιόδοξο στην όλη υπόθεση είναι ότι δεν προβλέπεται βελτίωση της κατάστασης, καθώς δεν υπάρχει κανένας ελεγκτικός μηχανισμός και οι μετριοπαθείς δυνάμεις είναι φιμωμένες. Η προβολή που γίνεται στις καινούργιες προτάσεις και στους ανθρώπους που τις εκφέρουν είναι από μηδαμινή έως ανύπαρκτη. Αντιθέτως, οι κοινωνοί των απαρχαιωμένων προτάσεων και οι λάτρεις τις "αντίδρασης για την αντίδραση" βρίσκουν βήμα και εξωτερικεύουν τις σκέψεις τους. Κλασικό παράδειγμα ο κ. Λαζόπουλος όπου στο λαοφιλές Τσαντίρι του προβάλει μόνο την άποψη των «αντιδρώντων» - «κατεστημένου», ανάμεσα στις συζητήσεις περί «κλανιών από γριές». Στην Ελλάδα της Αριστεράς των αναμνήσεων και της συντήρησης, που ένας 30άρης με αριστερές πεποιθήσεις και μηχανή γίνεται σύμβολο ανανέωσης και ελπίδας, χωρίς να δίνει βάση κανείς στις απόψεις του, ακόμα και αν ακούγονται πιο συντηρητικές από δεξιές, δεν υπάρχουν πολλές ελπίδες...πρέπει να περιμένεις.

Το αισιόδοξο, όμως, είναι ότι οι ίδιοι οι φοιτητές, που στην αρχή αναφέραμε ως «ανήσυχους», με την βοήθεια της άλλης μερίδας των καθηγητών που πιστεύουν στην δυναμική του πανεπιστημίου…μπορούν να φέρουν την αλλαγή στα πανεπιστήμια. Απλά πρέπει να αντιστρέψουν το όπλο που χρησιμοποίησε το «κατεστημένο», δηλαδή την «μη ενασχόληση τους με τα κοινά»! Αν οι υγιείς – πλειοψηφικές δυνάμεις της ακαδημαϊκής κοινότητας ασχοληθούν με τον πανεπιστήμιο, τότε

…πότε πια δεν θα παρθεί απόφαση σε Γενική Συνέλευση φοιτητών με 25 ψήφους σε σύνολο 500 εγγεγραμμένων

…ποτέ πια δεν προαχθεί ακαδημαϊκός χωρίς δημοσιεύσεις

…ποτέ πια δεν θα σταματήσει εκλογική διαδικασία με «τσαμπουκά» και

…το «άσυλο» θα ξαναγίνει ο φύλακας της ελεύθερης διακινήσας των ιδεών.

Το μεγάλο στοίχημα είναι να μην αφήσουμε την φλόγα να παγώσει...
Αλλαγή νοοτροπίας χρειαζόμαστε όχι διαιώνιση αναχρονιστικών αντιλήψεων και πρακτικών!

7 σχόλια:

John.S είπε...

Πρώτον να σχολιάσω πως κακός δεν διαβάζεις τις εφημερίδες που γράφουν για την καλομοίρα.
Διαβάζοντας το άρθρο σου λοιπόν για τα πανεπιστήμια θέλω να σταθώ σε κάποια σημεία που θεωρώ σημαντικά.

Συμφωνώ λοιπόν ότι το πρόβλημα έρχεται εκ των έσω και ότι λουζόμαστε όσα τόσα χρόνια ανεχόμαστε. Όλα όσα τόσα χρόνια βλέπουμε και δεν κάνουμε τίποτα. Μιλάς για ασυδοσία για έλλειψη σεβασμού, δομών και οργάνωσης. Θα συμφωνήσω λοιπόν μαζί σου. Όλοι το έχουμε βιώσει την απαράδεκτη σε πολλά θέματα κατάσταση στα πανεπιστήμια.

Έχουμε δει ας πούμε τους αιώνιους φοιτητές οι οποίοι σε ένα μεγάλο μέρος τους βρίσκονται εκεί μόνο για κομματικούς σκοπούς.

Έχουμε δει την έλλειψη στοιχειώδους οργάνωσης σε πολλούς τομείς με αποτελέσματα για παράδειγμα βιβλία να παραδίδονται στους φοιτητές λίγο πριν τις εξετάσεις.

Έχουμε δει καθηγητές ανίκανους και αδιάφορους που κάθε άλλο παρά προάγουν την ακαδημαϊκή μόρφωση. Καθηγητές που απέχουν πολύ από το μοντέλο του καθηγητή που πέραν της μόρφωσης επεμβαίνει και στην ψυχή των μαθητών παρακινώντας τους να ερευνήσουν μόνοι τους να ασχοληθούν και να αγαπήσουν το αντικείμενο που έχουν διαλέξει παρά να διαβάζουν με μοναδικό σκοπό την επιτυχία στις εξετάσεις.

Έχουμε όλοι ζήσει στο πετσί μας τα αποτελέσματα της υπεράριθμης εισαγωγής φοιτητών η οποία δημιουργεί τμήματα που πολλές φορές, αν προσθέσει κανείς και τους φοιτητές προηγούμενων ετών, ξεπερνάνε τους 500 ή και τους 1000 με αποτέλεσμα φυσικά να μην μπορούν και πρακτικά να παρακολουθήσουν όλοι τα μαθήματα και να γεμίζουν οι καφετέριες δίπλα από τις σχολές. Βλέπετε στην Ελλάδα όλοι πρέπει να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση γιατί αλλιώς το σύστημα δεν είναι καλό. Τι και αν κάποιος μαθητής δεν πιάσει καν την βάση στις εξετάσεις. Δεν έχει σημασία μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχει και γι αυτόν.

Πολλοί θα έχουν ζήσει σίγουρα την απίστευτη υπέρ πληθώρα μαθημάτων με αποτέλεσμα τμήματα να έχουν και 8 και 9 μαθήματα ανά εξάμηνο χωρίς όμως ουσιαστικά να προσφέρουν επιπλέον γνώση στους φοιτητές. "Στατιστική 12" "Μικροοικονομία 15" "Λογιστική 28" και όλα αυτά για να μπουν όλο
και πιο πολύ καθηγητές ή για να έχουν κάποιοι και 5 και 6 μαθήματα.
Αγκυλώνουν τους μαθητές στην μάθηση 3000 και 4000 σελίδων αντί να τους παρακινούν να αναζητήσουν μόνη τους την γνώση και ίσως να την αμφισβητήσουν κιόλας.

Σίγουρα έχουμε ζήσει την άκρατη κομματικοποίηση των πανεπιστημίων με τα κόμματα να κυβερνάνε κυριολεκτικά στις σχολές και τους καθηγητές
να τα κάνουν πλακάκια μαζί τους για να προωθήσουν και οι 2 τα συμφέροντα τους. Νεολαίες Κόμματων που θα έπρεπε να προωθούν τον προβληματισμό, την ενασχόληση με τα κοινά και γενικά την αφύπνιση των νέων αντί αυτού συντηρούν πολιτικές ρουσφετιού και ανταπόδοσης που δεν αρμόζουν στην ακαδημαϊκή
κοινότητα. Τα όπλα προσέγγισης των φοιτητών είναι πλέον οι καλές σημειώσεις, οι καλές σχέσεις με καθηγητές, δωρεάν φαγητό στην εστία και χαμηλές τιμές στις καφετέριες και φυσικά η μελλοντική εισαγωγή στα πλοκάμια του κόμματος με υπόσχεση ανοιχτές πόρτες προς το μέλλον. Μια κομματικοποίηση η οποία
πολλές φορές γίνεται όπλο στα χέρια λίγων.

Όπως ανέφερες αποφάσεις παίρνονται από μειοψηφίες, σχολές κλειδώνονται από 2-3 άτομα με πρόσχημα ότι το θέλουν οι πολλοί, εκλογικές διαδικασίες σταματάνε με τραμπουκισμούς και μια φοιτητική κοινότητα απαθής προς όλα αυτά έτοιμη να τα συνεχίσει παρά να τα παραμερίσει.

Για μένα όσο ακραία και να φαίνεται η άποψη πρέπει τα κόμματα να φύγουν τελείως από τα πανεπιστήμια. Η ακαδημαϊκή κοινότητα δεν χρειάζεται τα σύνορα
και τις ετικέτες των κομμάτων. Ακόμα και ομάδες να δημιουργούνται εντός του πανεπιστημίου δεν πρέπει να έχουν κομματική ταυτότητα. Η μόνη κοινή ταυτότητα που πρέπει να έχουν είναι οι κοινές ανησυχίες οι κοινοί προβληματισμοί και οι κοινές ιδέες για το πως θα πάμε τα πράγματα μπροστά.

Οποίος θέλει να κομματικοποιηθεί ας το κάνει εκτός πανεπιστήμιου. Αν θέλει να ταυτίσει τις ιδέες του με αυτές κάποιου κόμματος ποσώς ενδιαφέρει αυτό την υπόλοιπη φοιτητική κοινότητα.

Μπορεί να έχουμε διαφορετικό συλλογισμό αλλά νομίζω καταλήγουμε στο ίδιο συμπέρασμα. Θα κλείσω λοιπόν το σχόλιο μου με την δικιά σου φράση.
"Αλλαγή νοοτροπίας χρειαζόμαστε όχι διαιώνιση αναχρονιστικών αντιλήψεων και πρακτικών!"

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνω στα περισσοτερα σ αυτο που διαφωνω εντονα ειναι στην μη ενασχοληση των φοιτητων στα κοινα, οι φοιτητες ειναι η πιο υγιής δύναμη που μπορει να φερει καποιες αλλαγές οπως επισης και οι 30αρηδες πολιτικοί μπορουν να γινουν σύμβολα ανανεωσης και ελπιδας γιατι ειναι μακρια απο ΚΛΙΚΕΣ @ ΚΕΦΑΛΑΙΟ

Ανώνυμος είπε...

Δεν αφηνεις τις ζημωσεις και δες πως κουναει το κολαρακι της η Καλομοιρα αφου ζουμε στην Ελλαδα που ειναι ενα μεγαλο κρεβατι για να μην πω ενα μεγαλο μπουρδ... δεν θα ειναι και τα Πανεπιστημια?

John.S είπε...

Δεν λέω πολύ ωραίο το κολαράκι της καλομοίρας και φυσικά κανείς δεν είπε
να μην το βλέπουμε. Καλές όμως και οι αναζητήσείς γιατί χωρίς αυτές δεν γινόμαστε καλύτεροι εμείς άρα και κατ’ επέκταση δεν κάνουμε και καλύτερους τους άλλους γύρω μας. Ποτέ δεν έχει μόνο μια όψη η ζωή. Όλα έχουν τις ώρες τους και τις στιγμές τους.

Ανώνυμος είπε...

Καλή και η άποψη σου και σωστά δομημένη…αλλά για πες και εσύ τι έπρεπε να κάνουν δηλαδή οι φοιτητές? Να αφήσουν τον κάθε %$%^# υπουργό να κάνει ότι θέλει στα πανεπιστήμια? Ξέρεις τη σημαίνει καθολική ψηφοφορία φοιτητών? Συμμετοχή 50% άρα οι φοιτητές θα έχουν μόνο το 50% της αναλογούμενής τους ισχύος! Άρα θα κάνουν ότι θέλουν οι καθηγητές που θα αυξήσουν την ισχύη τους κατά αντίστοιχο ποσοστό! Και δεν λέω ότι αυτά που κάνουν τα ΕΑΑΚ είναι καλύτερα, γιατί μάλλον για αυτά μιλάς, αλλά δεν μπορώ να αφήσω το πανεπιστήμιο να γίνει παρέλαση των επιδιώξεων των καθηγητών και των εταιρειών.

Όσο για τον Λαζόπουλο, αν την είχε κόψει την εκπομπή μετά τα δυο πρώτα επεισόδια κάτι καλό θα θυμόμασταν από αυτόν…τώρα ξέρω ακριβώς τι αστείο θα πει και προβλέπω και άνετα πότε ακριβώς θα βρίσει τους υπαλλήλους του…
Αλήθεια, ο Λαζόπουλος δίνει περισσότερα από 700€ στους υπαλλήλους τους???!!!???

Bomber Man είπε...

Μάρεσε πολύ το σχόλιο για την "μπουλντόζα του Έβερτ" :P Πάντως γι'αυτό που λές οτι δεν προβάλλονται οι σωστές απόψεις, αυτό είναι ευθύνη, ή ανικανότητα των υπολοίπων. Για τόσο μεγάλες αλλαγές στην παιδεία η εκάστοτε κυβέρνηση, θα όφειλε να ενημερώσει, πόσο μάλλον να διαφημίσει τα πλάνα της και τους λόγους που γίνονται. Για την ασυδοσία και την έλλειψη απαρτίας υπεύθυνη είναι η αδιαφορία πάλι των υπολοίπων για τα πολιτικά/κοινωνικά δρώμενα.

Όσο για το Λαζόπουλο, δεν νομίζω ότι αυτός πληρώνει τους συνεργάτες του. O Condom-in-ass.

NISPELL είπε...

Preph Na Exoyme Apopsh.Pera apo thn Kalomoira,na einai Kala to Korhtsakh,ta Paidia kai ta Eggonia mas kala kanoyn kai Asxoloynte,Symfono Apolyta me Apopshn sas Panespisthmion ''Kathhghton''Foithton,Epimeno oti Yparxh kapoio Fos ''Alaghs ''Nootropias Neas Geneias Foithton Poy theloyn na Alaksoyn thn Diktatoria ths Bias ''TSAMPOYKA Epilogon se Oti Neo Logiko Isxyh ''Efarmozete ''Ektos EllADOS .Nispell.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...